Tot op heden gaat SV Spijkenisse lekker in klasse 2B, zo klonk het in enigszins dramatische bewoordingen in het vorige verslag. Zaterdag werd het 4-4 tegen Messemaker 1847. Geen slecht resultaat tegen deze ervaren lui!

Op het eerste bord mocht Daniël aantreden tegen de ervaren IM Peter Scheeren. In een zijvariant van het Konings-Indisch leken zowaar beide spelers de draad kwijt te raken. In de complicaties trok Daniël initieel aan het langste eind, maar in de tijdnoodfase wist hij het beste plan niet te vinden. Hij koos er met een dubieus kwaliteitsoffer voor om voor alles of niets te gaan. Het werd niets. 0-1.

Ricardo speelde op bord 2 met de witte stukken. Hij deed rustige zetten in de Sämisch-variant van het Konings-Indisch. Zijn tegenstander, Henk-Jan Evengroen, speelde waarschijnlijk niet de meest kritieke zetten en kwam daardoor steeds meer in de verdrukking. Rond de tijdnoodsfase wist Ricardo met z'n pionnen het centrum open te breken. Niet lang daarna was het punt binnen. 1-1.

Aan het derde bord trof Maurits FM Peter Ypma. Zoals wel vaker speelde Ypma een atypische variant. Hij snoepte een schijnbaar verboden vrucht in de vorm van een pionnetje op a7. Schijnbaar, want de variant die Maurits gezien had om materiaal terug te winnen faalde.

stelling1

In bovenstaande stelling is in principe niets aan de hand. Maar zwart moet in principe niet zomaar zijn a-pion geven. Maurits dacht dat de pion taboe was en speelde 15…Lg4?! Na 16.Lxa7 Ta8?! 17.Pb6 Dxb6 18.Lxb6 Txa3 19.bxa3 stond het zo:

stelling2

Hier dacht Maurits al die zetten geleden 19…Pd7 te hebben, maar na 20.Tab1 blijft wit gewoon een kwaliteit voor. Ook in het vervolg was Ypma, geheel in lijn met het opschrift op zijn trui ("Vierkant voor wiskunde"), de betere rekenaar. 1-2.

Thijs speelde op bord 4 tegen Ed Roering. Er werd solide gespeeld. Even leek Thijs licht positioneel voordeel te hebben. Dat voordeel bleek echter zo licht, dat het door het doen van enkele zetten was weggewaaid, en bij de tegenstander was belandt. Na ruil van stukken werd in de tijdnoodfase remise overeengekomen. 1½-2½.

In de ruilvariant van Spaans bedacht Semen op bord 5 een interessant idee om de stelling direct open te breken met f5, in plaats van veilig te rokeren conform de hoofdvariant. Wit besloot om een pion te offeren voor ontwikkelingsvoordeel. Volgens de computer en ons eigen gevoel tijdens de partijanalyse stond zwart wel beter, maar moest precieze zetten blijven spelen, en dit is mij in tijdnood niet gelukt. Les van IM Jasel Lopez omtrent <schneller Spielen> kwam net een dag te laat 😉. 1½-3½.

spijkenisse tegen messemaker

Op bord 6 mocht Maxim met de witte stukken tegen Albert Segers. Na een interessante opening kwam er een middenspel op het bord, waarbij er voortdurend spanning in het centrum was en strategische en tactische afwikkelingen elkaar afwisselden. Uiteindelijk verkeek Albert zich op de veiligheid van zijn koning en miste hij dat na het pakken van een pion de witte torens binnenkwamen op de 6e en vervolgens de 7e rij. Één van de twee torens werd geofferd op f7 en Lc4 ontstond een dodelijke kruispenning. Het punt was binnen en daarmee de eerste overwinning van Maxim voor Spijkenisse. 2½-3½.

Job speelde met zwart op bord 7 tegen Ben van Geffen. Uit een solide opening wist Job het initiatief te krijgen en dit gaf hem een fijne stelling. Maar helaas, Van Geffen overkwam het kleine voordeel van Job en deed een remiseaanbod in een gelijke stelling. Job zag echter praktische kansen en speelde door. Hij bleef vragen stellen aan zijn tegenstander en dit werd uiteindelijk beloond. De enige overwinning voor de zwarte stukken in deze wedstrijd was een feit. 3½-3½.

Joey speelde op bord 8 met de witte stukken tegen Kees Brinkers. Uit een geïmproviseerde variant van de Trompowsky kreeg Joey licht initiatief, maar dit werd al snel door de zwartspeler overgenomen. Toen zwart echter de stelling iets te vroeg opende, ontstond een eindspel met een te licht overwicht om op winst te kunnen spelen. Nadat enkele speldenprikken door Joey konden worden verdedigd, werd de vrede getekend. 4-4.

De volgende wedstrijd vindt op 16 december plaats in Amsterdam. Daar wachten de Berserkers ons op. Eens zien of ze na een tegenvallende seizoenstart de moed al hebben opgegeven, of dat ze ons op volle kracht zullen opwachten.

Zie hier de huidige stand in klasse 2B.
Zie hier het wedstrijdprogramma voor SV Spijkenisse.

einstand