Op deze pagina kunt u alle informatie vinden over de Schaak-Damtafels die geplaatst zijn op het Marktplein naast de Boekenberg.

De aankoop en plaatsing is gefinancierd vanuit het Lokaal Sport en Beweeg Akkoord, en mogelijk gemaakt door onderstaande partners.

(Onderaan deze pagina staan linken naar de websites van alle partners)

Schaakvereniging Spijkenisse zal het beheer van de tafels op zich nemen, in samenwerking met Bibliotheek de Boekenberg en Happy Italy.
Wilt u op de hoogte blijven van de activiteiten op en rond de tafels, meldt je dan aan bij de Whatsapp groep: Whatsappgroep Marktplein Schakers

De plaatsing van deze tafels sluit aan bij het landelijke initiatief 'Urban Chess'. Schaaktafels in elke stad, en heeft als doel mensen te verbinden op een laagdrempelige manier. Schaken en dammen wordt door mensen van alle leeftijden gespeeld, vanuit alle culturen. De mogelijkheid om in de openbare ruimte te kunnen schaken of dammen zorgt op een prettige manier dat mensen contact met elkaar kunnen maken.

Hoe kunnen mensen gebruik maken van deze tafels?

Natuurlijk heb je daar Schaakstukken of Damschijven voor nodig.

Je kunt deze zelf meenemen naar de tafels toe of je leent de stukken bij de twee afhaalpunten op het Marktplein.
Zowel bij de Bibliotheek(info balie begane grond), als bij Happy Italy(meldt je bij de ingang) zijn doosjes/sets Damschijven en Schaakstukken te leen.
Daarna is het zaak dat je een tegenstander vindt om tegen te spelen.

Natuurlijk verwachten we dat iedereen goed en netjes met de tafels en de stukken omgaat, en de sets ook weer compleet terugbrengt bij één van beide inleverpunten.

Op bijzonder dagen zal de schaakvereniging ook aanwezig zijn om activiteiten rondom de tafels en het aanwezige grote straat schaakbord te organiseren.
Verderop staat dan ook het programma met data waarop deze activiteiten plaats zullen gaan vinden.

Wilt u weten waar er al meer schaaktafels geplaatst zijn?

Bezoek dan de website van Jesus Medina Molina Urban Chess

Programma van toekomstige activiteiten rondom de schaaktafels op het markplein:

officiële in gebruik name Schaak-Dam tafels;
Zaterdag 29 januari 2023

Gast aan tafel; Een bijzondere schaker zal plaatsnemen achter een tafel en uitgedaagd worden. Datums nog te bepalen.
Markt en schaken. De jeugd van Spijkenisse kan meer leren over het schaakspel. Workshop door SV-Spijkenisse tijdens diverse zaterdagmarktdagen. datums nog te bepalen.
6 april 2024: J. de Kluyver jeugdschaaktoernooi. Schaken op de tafels en het grote schaakbord(van 12-15 uur);

Partners van Schaaktafels Marktplein Spijkenisse