Voorafgaand aan de wedstrijd: De spanning was al voelbaar voordat de eerste zet gedaan werd. Voor de tweede keer dit seizoen besloot een teamgenoot de wekker te negeren. Gelukkig sprong Jungbin in de bres. Met een sprint, vanaf Metrostation Spijkenisse Centrum, die Usain Bolt zou goedkeuren, arriveerde hij net op tijd bij het bord. Jungbin's heroïsche sprint bewees dat niet alle helden een cape dragen. Bijna hadden we arbiter van de dag Werner moeten inzetten, maar zover kwam het gelukkig niet.

In de Feeststemming: Zoals de feestdagen naderen, waren zowel Spijkenisse als Shah Mata duidelijk in de stemming om cadeaus uit te wisselen op de schaakborden. Er hing een bijna tastbare sfeer van kameraadschap en sportiviteit, waarbij beide teams meer leken op vrolijke deelnemers aan een feest dan op rivalen. Deze sportieve geest zorgde voor een onvergetelijke sfeer, waarin elke zet voelde als het openen van een nieuw geschenk.

Bram Steijn - Fabian van Buuren: In een onverwachte wending transformeerde Fabian's tegenstander in Sinterklaas, waarbij hij Fabian een dame cadeau deed. Fabian accepteerde het geschenk met een handdruk, waarmee de eerste winst voor ons team een feit was.

Simone ’t Mannetje – Chris Willemse: Simone's spel, stralend als de kerstverlichting, leidde tot een sterk verdiende remise. Haar prestaties overtreffen haar ELO-rating, een teken van groeiend schaaktalent. Simone bleef onverstoord onder druk, een eigenschap die haar een waardevolle kracht in ons team maakt.

Quinten Oldekamp – Ruud van der Beek: Ruud startte met een kleine misstap maar herstelde zich knap in het middenspel. Mede dankzij snelle zetten van zijn tegenstander kon Ruud een gunstig middenspel afdwingen en met een briljant kwaliteitsoffer de winst binnenhalen.

Rob Leemans – Jungbin Lee: Onze snelle Jungbin, met minder tijd op de klok, slaagde erin om zijn hoger gerankte tegenstander in bedwang te houden. Jungbin, die zich bewust was van zijn tijdsnadeel, speelde met de precisie van een schaakklok, waarbij elke seconde telde. De partij eindigde in een remise, maar niet zonder dat Jungbin eerst liet zien waarom hij de MVP van de dag was. Deze partij toonde aan dat in schaken mentale veerkracht net zo belangrijk is als technische vaardigheid.

Jaume Gotes Perez – Bjorn Verstraate: Bjorn wist een sterk paard en positioneel voordeel te bemachtigen in een snelle opening. Echter, onder tijdsdruk maakte hij een grote tactische fout. Zijn tegenstander accepteerde ‘het cadeau’ en won uiteindelijk een dame voor een toren. Helaas voor ons, maar goed gespeeld door zijn tegenstander.

Patrick Meijer – David Mesman: Als de underdog toonde Patrick veerkracht, hoewel hij het grootste deel van het middenspel in de verdediging was. Een bijna fatale blunder zette hem op achterstand, en ondanks een moedige poging om terug te komen, moest hij uiteindelijk de handdoek in de ring gooien.

Ismaël Woudt – René de Lange: Ikzelf kwam in een sterke positie, en na wat over en weer cadeautjes, was het mijn tegenstander die net iets vrijgeviger bleek. Mijn overwinning kwam nadat mijn vrijpion onstuitbaar richting promotie marcheerde. Deze partij was een strijd van wits en wilskracht, waarbij ik de fijne lijn tussen risico en beloning bewandelde.

Jona van der Geld – John Gordt Dillie: Jona stond aanvankelijk comfortabel, maar een tactische misstap leidde tot een nadelig eindspel. Ondanks een kans op remise, ging Jona helaas onderuit na een laatste blunder. Jona's partij liet zien hoe een enkele onoplettendheid het tij kan keren in een schaakpartij, een les voor ons allemaal.

Afsluiting en Vooruitzicht: De wedstrijd eindigde in een gelijkspel van 4-4 tegen Shah Mata 1. Een spannend gevecht van begin tot eind. We hebben ons doel voor dit seizoen bijgesteld naar handhaving, en met nog vijf rondes te gaan, zijn we vol vertrouwen. Onze volgende strijd is op 16 december tegen Krimpen a/d Ijssel 2.

Rating
Buuren van, F. (Fabian) 2048 Steijn, A.J. (Bram) 2008 1 - 0