Voor onze eerste wedstrijd van het seizoen mochten we als 2e KNSB team van Spijkenisse uit tegen Krimpen 3 spelen op 16 september 2023. Dit seizoen hebben we 3 opkomende jeugdige spelers in ons team, namelijk Jona van der Geld, Zayd Maes en Jungbin Lee. De avond pakte goed voor ons uit en we konden vertrekken met de volle 2 matchpunten.

De schakers hebben het volgende gedeeld over hun eigen partijen met wat kleine toevoegingen/aanpassingen van mij:

Bord 3: Jona van der Geld - Joop Elderhorst

Met wit kwam Jona een stuk slechter uit de opening, omdat hij een tegenzet over het hoofd had gezien. Hij besloot nog door te spelen, omdat hij anders toch moest wachten op de rest. Gelukkig blunderde zijn tegenstander een stuk. Waardoor een simpel gewonnen eindspel overbleef.

Bord 5: Wilmar Meijer - Arthur Rongen

Wilmar speelde met wit naar eigen zeggen te passief en zijn tegenstander strafte dat nauwkeurig af.

Bord 4: Henny Versteeg - Bjorn Verstraate

Bjorn had een huisvariant van zijn tegenstander voorbereid en dat pakte goed uit. Tot en met zet 14 volgde zijn tegenstander exact een partij van Kasparov die hij de avond ervoor bekeken had. Vanaf daar koos zijn tegenstander niet de beste voortzetting en werd er een pion gewonnen. In de rest van de partij werd de druk op de tegenstander steeds meer opgevoerd, totdat de dame in het nauw raakte en zijn koningsstelling begon te kraken. Voordat er meer materiaal verloren ging, vond Henny het genoeg geweest.

Bord 2: David Berendsen - Fabian van Buuren

Vanuit de opening werd de structuur van wit aangevallen. Uiteindelijk moest wit een kwaliteit geven, maar helaas bleek dit niet genoeg na een taaie verdediging en werd er remise besloten.

Bord 6: Hans Ranft - Jungbin Lee

Er werd al gauw afgeweken van mainline openingstheorie door wit en er werd voor een minder scherpe voortzetting gekozen. Hierdoor kon Jungbin een comfortabele stelling bereiken. Vervolgens won Jungbin een pion door een tactische blunder. Dit werd eenvoudig maar kundig afgewikkeld naar een gewonnen eindspel.

Bord 1: Ismaël Woudt - Remko Moerkerken

Na heel wat theoretische openingszetten was ik de eerste die afweek van de theorie. Ik bemerkte al snel na het spelen van m'n laatste theoretische zet dat ik niet de juiste voortzetting had gekozen. Hierdoor kon ik niet voorkomen dat de meeste stukken werden afgeruild en de stelling remise dreigde te worden. Hierna gaf ik een pion weg omdat ik een tactische verdediging tegen mijn aanvallende plan had gemist. Ik besloot een pion terug te pakken en werd volledig onder vuur genomen. Gelukkig was ik niet de enige die dingen over het hoofd zag. Mijn tegenstander pakte met het verkeerde stuk een pion met een aanval op mijn dame, waarna ik de verdediger van het aanvallende stuk uitschakelde. Dit leverde mij een volledig stuk op zonder compensatie en dus ook de winst.

Bord 8: Kees Greevenbosch - Werner Hübner

Na een iets mindere opening werden al snel alle stukken afgeruild. Waardoor er al snel een eindspel met 2 torens en een loper overbleef. Hoewel de start van het eindspel veelbelovend was met pionwinst, kostte een inactieve koning de voorsprong. En nadat er nog een cruciale fout werd gemaakt in het eindspel (2 torenzetten die te passief waren en het aan de eigen dreiging ontnam), werd het uiteindelijk zelfs een verlies.

Bord 7: Zayd Maes - Bert van Brussel

Op bord 7 leek Bert te willen gaan voor actief aanvallend spel vanuit de opening. Hiervoor werd een pion ingeruild. Wat zo leek bleek toch niet te kloppen. Zwart volgde al snel geen theorie meer en maakte de voorsprong een gezonde pion voor Zayd door zijn passieve spel. Zwart kwam er niet meer aan te pas en ging genadeloos onderuit.

Resultaat

Rating

Moerkerken, R. (Remko) 1871   Woudt, I.I. (Ismaël) 1939 0 - 1
  Berendsen, D. (David) 1844   Buuren van, F. (Fabian) 2048 ½ - ½
  Elderhorst, J.J.M. (Joop) 1844   Geld van der, J.A. (Jona) 1636 0 - 1
  Versteeg, H.J. (Henny) 1831   Verstraate, T.M.A. (Bjorn) 1876 0 - 1
  Rongen, A. (Arthur) 1816   Meijer, W.M. (Wilmar) 1914 1 - 0
  Ranft, J.H. (Hans) 1783   Lee, J.B. (Jungbin) 1585 0 - 1
  Brussel van, A.G.J. (Bert) 1749   Maes, Z. (Zayd) 1596 0 - 1
  Greevenbosch, C. (Kees) 1709   Hubner, W.J.P. (Werner) 1742 1 - 0
  Gemiddelde Rating: 1806   Gemiddelde Rating: 1792 2½-5½

Spijkenisse 2 maakt dus een vliegende start met deze 2,5 - 5,5 overwinning. De volgende ronde is alweer binnenkort op 7 oktober thuis in de Boekenberg.